Player.pl | Sprawdź najbardziej angażujący serwis VOD w Polsce. Programy i seriale TVN nawet tydzień przed premierą w TV, filmy na życzenie prosto z kina, wyselekcjonowane bajki dla dzieci. Kanały na żywo m.in: TVN24, MINIMINI+, ALEKINO+, NSPORT+, ELEVEN.
Thriller, zwany po polsku dreszczowcem, przybiera różne formy – powieści, filmu czy właśnie serialu. Niezależnie od postaci, w jakiej występuje, jedna cecha jest jednak wspólna – ma wywołać w widzu dreszcz emocji. Środki, które służą do osiągnięcia tego celu, mogą być różne, najczęściej jednak stawia się na atmosferę tajemnicy i umiejętnie budowane napięcie. Fabuła stawia bohatera w sytuacji zagrożenia, często w grę wchodzi rozwiązanie skomplikowanej zagadki, a zakończenie powinno być zaskakujące. Właśnie takie są najlepsze książki, filmy i seriale z gatunku thriller.
Nie wszystkie thrillery są takie same – twórcy mogą poruszać się w różnych obszarach tematycznych, stąd odmienne podgatunki. Thriller szpiegowski to taki, którego bohater jest najczęściej tajnym agentem. Thriller kryminalny skupia się na stróżach prawa i przestępcach. W thrillerze konspiracyjnym bohater odkrywa spisek na wysokich szczeblach, jak w „Firmie” czy „Kodzie Leonarda da Vinci”. Z kolei thriller erotyczny, jak osławiony „Nagi instynkt”, zawiera, zgodnie z nazwą, elementy erotyki.
Thrillery medyczne koncentrują się na powiązaniach świata medycznego i przestępczego oraz na zagadnieniach bioetycznych. Thrillery psychologiczne zagłębiają się bardziej w psychikę bohaterów. Z kolei thrillery polityczne podejmują tematy takie jak walka o władzę i korupcja wśród rządzących.
Każdy z tych podgatunków można przedstawić w formie serialu, stąd też seriale thriller prezentują dużą różnorodność. Dzięki temu szukając seriali online każdy może znaleźć to, co najlepiej trafi w jego gust. A co ma w tej dziedzinie do zaoferowania Player?
Bohaterką tego brytyjskiego serialu jest Eve Polastri, agentka MI5, która zajmując się sprawą zabójstwa rosyjskiego polityka, wpada na trop seryjnej morderczyni Villanelle. Osią tej opowieści jest gra w kotka i myszkę pomiędzy agentką, a wymykającą się i przenoszącą stale z kraju do kraju zabójczynią.
Atutem tej, opartej na książce Luke'a Jenningsa, produkcji, są właśnie te dwie wyraziste kobiece postacie, brawurowo zagrane przez Sandrę Oh (najbardziej znaną z serialu „Chirurdzy”) i Jodie Comer. Serial umiejętnie buduje napięcie, ale ten thriller szpiegowski jednocześnie ma niekiedy posmak czarnej komedii, kiedy indziej z kolei oferuje nam to, co zwykle seriale akcji. Jak zakończy się to starcie? Trzeba przekonać się samemu.
Mocny serial wyprodukowany przez HBO Polska, opowiadający o dziennikarzu śledczym Piotrze Grodeckim (w tej roli Marcin Dorociński). Fabuła wciąga nas w świat afer i skandali na najwyższych szczeblach. Za podstawę scenariusza pierwszej serii posłużył norweski serial „Układ”, seria druga została już oparta o oryginalny polski scenariusz.
Trzeba tu jednak powiedzieć, że nawet pierwsza seria, mimo bazowania na norweskim formacie, jest warta polecenia. Nie mamy tu do czynienia z prostą odtwórczością względem skandynawskiego oryginału. Autorzy dołożyli wszelkich starań, by jak najlepiej przystosować tę fabułę do polskich realiów, stąd wiele tu nawiązań do świeżych, głośnych medialnie afer z obszaru naszej polityki.
Przy tym czerpanie z zagranicznych wzorców przynosi też serialowi pewne korzyści. Sama Warszawa, w której toczy się akcja, ukazana zostaje zupełnie inaczej niż w naszych typowych krajowych produkcjach, w których zwykle wygląda jak żywcem wyjęta z reklamy. Tutaj jest to miasto robiące wrażenie surowego i nieprzystępnego, jak z rasowego mrocznego thrillera.
Realizacja stoi na poziomie nie ustępującym nie tylko skandynawskim (jest uważany za lepszy niż norweski oryginał), ale nawet amerykańskim produkcjom i to tym z górnej półki. Sama świetna czołówka, podobnie jak zdjęcia czy klimat, przywodzą na myśl hitowego „Detektywa”.
Wśród seriali online warto też zwrócić uwagę na tę amerykańską produkcję, której twórcą jest Olen Steinhauer, pisarz powieści szpiegowskich, auto między innymi trylogii o Milo Weaverze. Ten dreszczowiec opowiada o Danielu Millerze (w tej roli Richard Armitage), agencie Centralnej Agencji Wywiadowczej, który przybywa do Berlina, by ustalić źródło wycieku tajnych informacji. Wpada przy tym na trop szeroko zakrojonego spisku.
Intrygi gabinetowe, nielegalne interesy wywiadu, podwójni agenci – mamy tu prawdziwe bogactwo tematów i wątków. Choć pojawiają się głosy, że produkcja ta jest może nawet za bardzo przesycona atrakcjami, jedno jest pewne – nie można się nudzić. A tym przecież właśnie najciekawsze seriale thrillery powinny się charakteryzować.
Mamy tu ciekawą intrygę, ze zgrabnie powiązanymi wieloma wątkami, i dobre kreacje aktorskie. Jak to nowoczesne seriale akcji mają w zwyczaju, całość jest też dynamicznie sfilmowana.
Obecność tego serialu w tej kategorii może na pierwszy rzut oka dziwić. Jest to produkcja będąca częścią filmowego uniwersum X-Men, zaludnionego mutantami, których ojczyzną są strony znanych komiksów Marvela. Na dużym ekranie prym wiodą Wolverine i Deadpool, a mały ekran daje nam Davida Hallera.
Filmy o grupie X-Men to, jak wiadomo, widowiskowe superprodukcje za grube miliony. Zupełnie nie to mamy na myśli, słysząc słowo „thriller”. Ale też „Legion” jest czymś zupełnie innym niż filmy z Wolverine'm i spółką. To opowieść w odmiennym stylu, stosująca środki bardziej kameralne niż akcja i efekty specjalne. Inaczej mówiąc, choć „Legion” rozgrywa się w świecie znanym ze wspomnianej filmowej serii, to jest ten serial thrillerem psychologicznym pełną gębą.
Nawet więc, jeśli ktoś uważa, że ekranizacje komiksów to nie jego bajka, powinien rzucić okiem, bo to naprawdę mocny serial. Zamiast pojedynków superbohaterów dostajemy produkcję skupioną na głównym bohaterze. Cierpi on na schizofrenię, a przynajmniej tak twierdzą lekarze. Prawda okazuje się jednak dużo bardziej niezwykła – głosy i wizje, które słyszy David, są jak najbardziej rzeczywiste.
Serial przyciąga osobą głównego bohatera, który jest w najwyższym stopniu niestabilny psychicznie. Podobne wrażenie robi zresztą sam serial, który co i rusz przeskakuje między różnymi filmowymi gatunkami i konwencjami, świadomie ignorując takie wyznaczniki sztuki filmowej jak spójny styl czy klasyczna chronologia. Dzięki temu nigdy nie wiadomo czym jeszcze opowieść zaskoczy.
Stylizacja retro spotyka się tu z klimatami futurystycznymi – scenografie i ogólnie warstwa wizualna również są oryginalne i odbiegają od standardów, do których przyzwyczaiła nas telewizja. Ważne też, że ten serial thriller psychologiczny, operując tak hojnie abstrakcją, pozostaje po prostu dobrą historią, od której wszystkie te szalone zabiegi bynajmniej nie odwracają uwagi.