Uwaga!

odcinek 5754

Uwaga!

Małpki to złoty strzał przemysłu alkoholowego, mówią eksperci. Po mały litraż, czyli mocny alkohol w butelkach 100- i 200 mililitrowych sięga codziennie trzy miliony Polaków.

Uwaga - streszczenie odcinka

Małpki, czyli mocny alkohol w butelkach 100 i 200 mililitrów są polską domeną.

- To złoty strzał przemysłu alkoholowego. Blisko trzy lata temu była dyskusja w ministerstwie zdrowia, żeby zakazać małpek, widząc efekt rynkowy. Małpki ułatwiają nieustający kontakt z alkoholem – mówi Krzysztof Brzóska, były dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Zdaniem Brzóski alkohol w małych pojemnościach jest równie groźny, a nawet groźniejszy niż w dużych butelkach.

- W drodze do uzależnienia jest takie kłopotliwe zjawisko, które nazywa się komfortem picia. Mówienie sobie, że nie ma problemu, bo piję tylko małpkę.

Zmienia się model picia, ale nie skutki. Pijaństwo, to choroba narodowa Polaków. Małpki królują na półkach z alkoholem. Według raportu firmy badawczej Synergion sprzedaje się miliard małpek rocznie.

- Nie miliard, tylko 510 mln. Ma to potwierdzenie w ministerstwie finansów. To samo wskazują producenci. Wspomniany raport nie jest rzetelny, być może, dlatego, że jego zleceniodawcą jest branża piwna – mówi Witold Włodarczyk, prezes zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Czy raport rzeczywiście jest zawyżony dwukrotnie?, zapytaliśmy jego zleceniodawców.

- To nie jest nasz raport. My uczciwie powiedzieliśmy, że powstał w ramach prac na nasze zamówienie. Nikt z przemysłu piwowarskiego nie ingerował w jego treść. Nikt nie neguje tego, że jedna trzecia mocnego alkoholu, wódek na rynku, sprzedawana jest w pojemnościach 100-200 ml, czyli w popularnych małpkach. Jest to format, który przemysł spirytusowy mocno inwestuje – mówi Bartłomiej Marzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego.

Bez względu na to, kto ma racje w tym sporze, pijemy za dużo. Alkohol jest nieodłącznym elementem polskiego krajobrazu.

- Codziennie konsumenci, a konkretnie 3 proc. konsumentów kupuje 100 ml butelkę. Natomiast 33 proc konsumentów kupuje litr piwa. I to jest porównanie, które pokazuje, gdzie występuje konsumpcja alkoholu. Gdzie następuje inicjacja alkoholowa wśród młodzieży. Młodzież zaczyna od piwa – wskazuje Marek Sypek, prezes Stock Polska.

Uwaga! - Gdzie oglądać?

Program „Uwaga" emitowany codziennie na antenie TVN o 19:50, a w niedzielę cykl „Kulisy Sławy” o 19:45. Wszystkie reportaże oglądaj online na VOD player.pl